בדיקת emg המדריך המלא?

ניווט מהיר

בדיקת emg הינה בדיקה אלקטרופיזיולוגית שמטרתה העיקרית היא לבדוק את הפעילות החשמלית במערכות השרירים והעצבים. למעשה, הבדיקה בודקת את תפקודה של מערכת העצבים המרכזית היקפית והיא מתבצעת באמצעות גירוי חשמלי של עצבים בנקודות ספציפיות תוך רישום התגובה הנשקפת מאותו עצב על פי נקודה מרוחקת יותר. מדובר בבדיקות חיצוניות שאינן גורמות לתופעות לוואי.

 

הבדיקה מחולקת לשני שלבים עיקריים

הבדיקה בודקת את המדד של מערכות אלה מבחינה פיזיולוגית כאשר בשונה מבדיקות אחרות כמו סיטי לב או אם אר איי המתבצעות בשלב אחד, בדיקה זו מתבצעת בשני שלבים עיקריים. בשלב הראשון בודקים את רמת ההולכת העצבית המכונה NCT/NCS בכדי לבדוק את תפקודה של מערכת העצבים ובדיקה נוספת שמכונה MC – בדיקה הבודקת את מערכת השרירים. בדיקת השרירים מתבצעת עם מחט והיא בוחנת את הפעילות החשמלית של הסיבים בשריר ומטרתה לאתר מחלות כמו מיופתיה שהן מחלות שרירים משניות למערכת העצבים. כלומר, מחדירים מחט מיוחדת ישירות לשריר ואז יש שקליטה של פעילות חשמלית מהסיבים.  שתי הבדיקות הללו משלימות אחת את השניה.

 

האם בכל המקרים יש צורך לבצע את שתי סוגי הבדיקות?

לא. חשוב להבין כי בדיקת emg הינה בדיקה מוגבלת בגלל כל מיני סיבות אנטומיות. כלומר, אין אפשרות לאבחן כל עצב ולכן הבדיקה בודרת רק סיבים שהם עבים ולא סיבים דקים. הבדיקה משלימה בדיקה נוירולוגית.

 

שלבים מדוייקים של שתי הבדיקות

  • בדיקת הולכה עצבית – הבדיקה מתבצעת לפי עיקרון פשוט – גירוי חשמלי של עצב בנקודה אחת וקליטה דרך אותו עצב בנקודה יותר רחוקה, או מהעצב שעבר גירוי או מהשריר. גם כאן השלב הזה מחולק לשניים. בדיקת הולכה מוטורית – בודקת את העצבים שמטרתם לעצבב את השרירים ואת תהליכי התנועה בגוף. מגרים עם חשמל את העצב ומודדים את התגובה. השלב השני הוא שלב ההולכה הסנסורית. הגירוי החשמלי מתבצע על עצב תחושתי, רושמים את התגובה מנקודה רחוקה על אותו העצב. הגירוי החשמלי אינו נעים אך הוא לא גורם לנזק.
  • בדיקת שרירים – במהלך הבדיקה רושמים את הפעילות החשמלית שמייצרים סיבי השריר בכל מיני מצבים. המחט מוחדרת ישירות לשריר והיא זו שקולטת את מה שקורה מבחינת הפעילות החשמלית. כך ניתן לנתח את מה שנוצר בשריר ולהסיק מסקנות. בשלב א‘, רושמים מה קורה כאשר השריר נמצא במנוחה. יש כל מיני סוגים של פעילויות חשמליות בזמן מנוחה. בשלב ב‘, מבצע הבדיקה רושם מה קשורה בשריר בזמן שהוא מתכווץ באופן מתון, זאת בכדי לאבחן יחידות מוטוריות שעוזרות לאבחן מחלות שריר ראשוניות. בשלב ג‘, רושמים מה קורה בזמן התכווצות גבוהה של השרירים בעזרת פרמטר גיוז שעוזר לשקף את היכולת של השריר ליצור כמה שיותר כוח.

 

 

מי מבצע את הבדיקה?

את הבדיקה ניתן לבצע באופן פרטני או במכונים ציבוריים או בבתי החולים. יש להגיע עם הפניה וטופס 17 לביצוע הבדיקה. בעיקרון הבדיקה כרוכה בתשלום רק אם היא נעשית במכונים פרטיים, ובדרך כלל קופת החולים משתתפת, זה מאוד תלוי באבחון ובמצבכם הרפואי.

 

מתי מומלץ לבצע את הבדיקה?

הבדיקה מומלצת לביצוע כאשר קיימים כל מיני סימפטומים שאכן מעידים על כשלים בתהליכי תרגום אותו חשמליים בשרירים שפוגעים בפעילות תקינה. חולשות בשרירים, כאבים בשרירים, כיווצים בשרירים, תחושות שהשרירים תפוסים כל הזמן או חלק ניכר מהזמן, כאשר יש כאבים בגפיים, שאיברים נרדמים ויש תחושות של נימול באיבר מסוים או כמה איברים.

מי שקרא את הכתבה הזו קרא גם את:
רוצים לקבל עזרה?

השאירו פרטים ונציג ייצור אתכם קשר

שתפו עם חברים
פופולרי באתר