כמעט כל אחד שבבעלותו ארגון, חברה או עסק נתקל בשלב כזה או אחר במושג יח“צ או איש יחסי ציבור. חשוב להבין כי קיימים הן בעולם והן בישראל סוגים שונים של משרדי יחסי ציבור המעסיקים אנשי יחסי ציבור ולכן כדי לבחור אדם מקצועי שייצג אותנו עלינו להיות ממוקדים, להבין מה הצרכים שלנו, מה אנחנו רוצים לקדם וכך לאתר אדם או חברה שיוכלו לקדם את האינטרסים שלנו בתקשורת ובאמצעי המדיה השונים.
מה ההבדל בין איש יחסי ציבור ליועץ אסטרטגי?
ניתן לענות על השאלה הזו על ידי הגדרת התפקידים של שני המקצועות הללו. בעוד איש יחסי ציבור דואג לחשיפה של המוצר או השירות באמצעי תקשורת ומדיה שונים כמו פרסום ברשתות חברתיות, מסיבות עיתונאים, אירועים מיוחדים, השקות מוצר וכתבות יזומות, יועץ אסטרטגי מעניק מגוון של שירותים נוספים.
למשל, ליווי מטעם יועץ אסטרטגי לחברה או העסק אחראי על גיבוש אסטרטגיה הכוללת סיוע בפיתוח עסקי לפי תחומים, גיבוש אסטרטגיה שיווקית באמצעי המדיה השונים, דליית מידע וסטטיסטיקות מדוחות קיימים תוך הקפדה על שמירת תדמית מיתוגית אסטרטגית חכמה התואמת את המטרות והצרכים של העסק.
איש יחסי ציבור או יועץ אסטרטגי – מה לבחור?
אז איך יודעים במי לבחור? יש כמה שיקולים שחשוב להתייחס אליהם:
- תקציב – לרוב חברות ייעוץ אסטרטגיות גובות סכום כסף גבוה יותר משום שמדובר בייעוץ בכמה מישורים מקצועיים תוך שילוב של שירותי יחסי ציבור.
- מטרות – לכל עסק או חברה יש את המטרות שלו בהיבט השיווקי, בהיבט המיתוגי ובהיבט הכלכלי ולכן יש להתייחס לשאלה האם אותן מטרות מקבלות מענה.
- גודל החברה, שם ומוניטין – ככל שמדובר בחברה גדולה ומכובדת יותר, ככה הצורך בשילוב בין שני אנשי המקצוע הללו עולה.